Frauen

I have been a woman for fifty years, and I’ve never yet been able to discover precisely what it is I am.

Seit fünfzig Jahren bin ich eine Frau, und mir ist es bis jetzt nicht gelungen genau herzufinden, was das ist, das ich bin.
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Jean Giraudoux (male!)

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Our dear Master sternly objected to publish this little article because it doesn’t fit into our topics living in the North and literature. But basically we Fab Four are a women’s group of three women to one man – if you want to count Bookfayries as women – and we outvoted him. But he admitted that it would have a shame not to publish Dina’s picture of this three women. He was fascinated as well by the self-assured exhibitionism with which the three graces presented themselves as aesthetic objects.
By the way, his feminist mother taught our beloved Master: “You honour a woman by desire“. Well, what should we say about this?

Masterchen war strikt dagegen, diesen Beitrag zu veröffentlichen, da er nicht in unseren Themenbereich der Norden und die Literatur passt. Aber wir Fab Four sind im Grunde ein Frauenverein mit drei Frauen zu einem Mann – wenn man uns Buchfeen als Frauen rechnet – und so überstimmten wir ihn. Aber er gab es zu, dass es schade wäre, Dinas Bild nicht zu veröffentlichen. Auch ihn fasziniert der selbstbewusste Exhibitionismus, mit dem die 3 Grazien sich als ästhetisches Objekt präsentieren. – Seine frauenbewegte Mutter lehrte übrigens unserem geliebten Master “Man ehrt eine Frau, indem man sie begehrt.” Was sollen wir dazu sagen?

Frauen

Ein edler Mann wird durch ein gutes Wort der Frau weit geführt.‘‘
A noble man is led far by woman’s gentle words

This is a quote of Goethe, who many think to be a womanizer and an expert about women. But it seemed to us that he himself never ever allowed women to direct him.

Dieses Wort stammt von Johann Wolfgang von Goethe, den manche für einen Frauenkenner und Frauenliebhaber halten. Es scheint uns jedoch, dass er sich selber niemals von Frauen führen ließ.

Frauen2

We Bookfayries noticed that women in our culture often appear in threes – except in Scandinavia where they used to appear in fours. The female groups of three go back to pre-Christian times. In the Celtic tradition, from which Christianity took most of its symbols, we already find the three women who became in Christianity the three Marys: Mary Magdalen (this archetype can be projected on the woman on the right in this picture), Mary Salome (the left woman), and Mother Mary (the women in the middle).  Similar are the three daughters of Sophia Fides, Caritas, and Spes, who became in Christianity faith, love, and hope. We could go on listing groups of three – but don’t worry, we don’t.

Wir Buchfeen bemerkten, dass Frauen in unserem Kulturbereich häufig in Dreiergruppen auftreten, allerdings sind in Skandinavien eher Vierergruppen verbreitet. Die weiblichen Dreiergruppen treten bereits in vorchristlicher Zeit z.B. bei den Kelten auf. Im Christlichen, das die keltische Kultur beerbte, finden wir die drei Marias: Maria Magdalena (diesem Archetypen entspricht wohl die rechte Frau im Bild hier), Maria Salome (die linke Frau) und Maria, die Mutter (die mittlere Frau). Dann kennen wir die berühmten drei Töchter der Sophia Fides, Spes und Caritas, die von den Christen oft zitierte Dreiheit Glaube, Hoffnung und Liebe. Das könnten wir nun endlos weiterführen, machen wir aber nicht😉

The cannabis friend and famous film director Robert Altman had a dream about women, which he did not fully understand – well, who understands women and dreams?😉 But nevertheless he transformed it into a film in 1977. He called it “3 Women” and the film historian Roger Ebert called it the best film in 1977. It’s about the relationship of the three women Pinky, Millie and Willie which we didn’t really understood. 

Der bekennende Cannabisraucher und berühmte US-amerikanische Regisseur Robert Altman hatte einen Traum über Frauen, den er nicht verstand – naja, wer versteht schon Träume und Frauen?😉 Dennoch verwandelte er ihn 1977 in einen Film, den er “Drei Frauen” nannte und der von dem Film-Historiker Roger Ebert als bester Film des Jahre 1977 ausgezeichnet wurde. Es handelt sich um die drei Frauen Pinky, Millie und Willie und deren, wie wir Buchfeen finden, undurchsichtige Beziehung.

Last not least we have to mention the novella cycle “Three Women” by Robert Musil. The three women Grigia, the Portugese woman, and Tonka represent the non-rational which refuses male tenure. All three parts of this cycle end in a drama which they have in common with Altman’s film.
By the way, we Bookfayries found that the Times (28.10.1949) called Musil “the most important novelist writing in German in this half-century” but at the same time “the least known writer of the age“. We cannot agree, nearly everybody has at least heard of “The Man Without Qualities“, which we read in our Fairy School as one of the most influential novels of the 20th century.

Außerdem möchten wir noch den Novellenzyklus “Drei Frauen” des österreichischen Autors Robert Musil erwähnen. Die drei Frauen Grigia, die Portugiesin und Tonka verkörpern das Nicht-Rationale, das sich den männlichen Besitzansprüchen verweigert. Jeder der drei Teile dieses Zyklus’ endet dramatisch, was sie mit Altmans Film gemein haben.
Wir fanden noch, dass die Times vom 28. Okt. 1949 Musil als “the most important novelist writing in German in this half-century” bezeichnete, der jedoch zugleich “the least known writer of the age” sei. Naja, wir lasen “Der Mann ohne Eigenschaften” in der Fairy-Schule als einen der einflussreichsten Romane des 20. Jh.

Love from the three women
Liebe Grüße von uns drei Frauen
Dina🙂 , Siri🙂 and Selma🙂

P.S.:
Thanks to our Master this blog fits now under our category of symbolism😉
Dank Masterchen passt der Artikel nun doch in die Themen unseres Blogs unter der Kategorie ‘Symbolik’🙂

 

© text and illustrations by Hanne Siebers and Klausbernd Vollmar, Cley next the Sea 2015

187 thoughts

    • Good morning, dar Derrick,
      we liked to read about an intellectual protagonist without any ambition. Musil wrote the three books of this novel from 1921 until his death in 1942. It’s an unfinished novel which was planned to end with an incest (brother and sister) and the war. We find it interesting that Musil started to write this novel when Thoman Mann`s short story “The Blood of the Walsungs” (Wälsungenblut) was published – a story ending in an incest brother – sister as well.
      We think “The Man Without Qualities” is still worth reading. Musil writes an interesting style.
      Thanks and have a happy weekend
      The Fab Four

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  1. Dies ist ein sehr schönes Bild, Interessant wie drei Frauen zum Symbol werden können. Das folgende finde ich auch sehr interessant.
    “Ein edler Mann wird durch ein gutes Wort der Frau weit geführt.‘‘
    A noble man is led far by woman’s gentle words

    This is a quote of Goethe, who many think to be a womanizer and an expert about women. But it seemed to us that he himself never ever allowed women to direct him.

    Dieses Wort stammt von Johann Wolfgang von Goethe, den manche für einen Frauenkenner und Frauenliebhaber halten. Es scheint uns jedoch, dass er sich selber niemals von Frauen führen ließ.”

    This goes into men and woman relationship issues. Who directs and who is being directed?
    I quite like the idea that a noble man is led far by woman’s gentle words.
    Didn’t Goethe indeed listen a lot to women’s gentle words? Still, I would imagine that he always made his own decisions. I wonder, whether one could say that it is rather natural that a man, who is being true to himself, wants to be seen to direct his own life and prefers woman to “direct” in subtle ways. Is there anything wrong with this? Well, maybe sometimes a woman may act more in a manly way and a man more in a feminine way. But this does not have to be always like this, right?

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    • Dear Uta,
      thank you so much for your wise words!🙂
      One could say men need the advice of women as the other way round as well. But the crucial point is HOW it’s given.
      C.G. Jung thought that men as well as the animus is put in touch with his body by the women as women as the anima are put in touch with their mind by men. We don’t really know if this is a justification of role behaviour or nature.
      Anyway we think role behaviour is an interesting topic … Much to say about …
      With warm greetings from the little village next the big sea
      The Fab Four of Cley

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  2. Fesch! Maria Salome muss ich ein wenig länger studieren….die mit der Rosenschürze oder?
    Der See ist halb blau, halb grün….Fotomontage?
    Habe gestern Nacht von Fett absaugen an den Beinen und Falten spritzen und Verjüngungskosmetik geträumt..Horror!
    Dirndl können sexy sein, sollten aber, wie ich finde, nur in passender Umgebung traditionell getragen werden.
    3 Frauen und ein Mann ist eine gute Mischung, das Weibliche kann dann notfalls “überstimmen”, wir haben hier ein entsprechendes Tanzprojekt:
    3 Frauen tanzen wunderbar harmonisch in einer Kiste, ein Mann öffnet den Deckel und beeinflusst das Geschehen innen per “Magischer Hand” ohne zu verstehen, wie dieser harmonische Tanz überhaupt funktioniert, sein Eingreifen wirkt eher zerstörerisch grotesk dann wird er nach innen gezogen und die Frauen lehren in das Tanzen…naja, mal sehen, ob es was wird. Kameratechnisch möglich, Filmtricks!
    Alles Liebe von Pia
    Salome stat Salomon, muss man sich mal zu Gemüte führen…..die Konsequenzen überdenken……

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    • Guten Morgen, liebe Pia,
      danke für deinen ausführlichen Kommentar!🙂
      Klar ist das Bild bearbeitet, allerdings wie stark wissen wir nicht, das ist Dina’s Geheimnis😉
      Hier in England gibt es ja noch eine lebendige Hexentradition und der Wicca-Orden ist ziemlich aktiv. Dort bestimmt die Tradition, dass in den Coven – diese Hexengruppen, deren deutschen Namen wir nicht kennen – ein Verhältnis 3:1 oder 5:1 Frauen zu Männer vorherrschen soll. Hier wird der Einfluss des Männlichen als positiv belebend betrachtet. Dass das Männliche in der weibliche Gesellschaft zerstörerisch wirkt, empfinden wir als ein Klischee, eine Ideologie, die auf überholte feministische Ansichten zurückgeht – allerdings ein populistisch wirksames Klischee. Es wird dabei die Tatsache übersehen, dass beide Qualitäten, männlich wie weiblich, sich gegenseitig benötigen, um nicht in eine ungute Einseitigkeitig abzugleiten. Siehe auch den deutsch-englischen Kommentar von Anty Uta vor deinem hier.
      Übrigens Salome war nach Angaben des Historikers Flavius Josephus die schönste Frau ihrer Zeit.
      Hab’ ein feines Wochenende.
      Liebe Grüße
      Klausbernd, Siri & Selma

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    • Danke, verstehe, zum Glück hat sich das Tanzprojekt ein Mann erdacht…schätze er möchte das übertriebene Machtstreben und Willkürlich-egohaft-verstandbetonte von außen darstellen, wie es in natürlich funktionierende Prozesse eingreift ohne sie zu verstehen.
      Vielleicht gelingt es uns darzustellen, wie dann diese belebende Kraft harmonisch integriert wird.
      Es ist weniger Mann gegen Frau, wahrscheinlich eher innere Prozesse, das klischeehafte Rollenverhalten, macht mir jeden Tag zu schaffen.
      Ich würde gerne mal auf youtube stellen, dass hier kleine Jungs von ihren Müttern und Vätern weinend und schreiend aus dem Ballettsaal getragen werden, weil sie nicht mittanzen dürfen……
      No woman no cry!

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    • Huch, liebe Pia,
      nun regnet es cats and dogs bei uns, das richtige Wetter zum Bloggen.
      Der Kampf der Gegensätze männlich – weiblich in jedem von uns, darf ja nicht im Kampf stecken bleiben, sondern das Ziel ist beides in seine Persönlichkeit zu integrieren, wie du ja auch schreibst. Es gibt übrigens die Ansicht vieler Sozialpsychologen, dass die Männer zunehmend verweiblichen und die Frauen zunehmend vermännlichen. Das wäre das Ende des klassischen Rollenverhaltens – oder auch wiederum nicht, indem nur ein Rollentausch vorläge.
      Mit lieben Grüßen vom grauen Meer
      Klausbernd und die liebklugen Buchfeen Siri und Selma

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  3. Ja Dina….. wenn nun Du und ich uns fotografieren lassen, dann ist das ja “nur” ein Zweier oder ein Duo oder ein Duett oder ein Doppel…….. hat das auch irgendwer so schön interpretiert?
    Dir die allerliebsten Grüsse vom anderen Ende der Welt – aus schwäbisch NY – Laura

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    • Hi Laura,
      schwäbisch NY – we suppose New York – das hört sich ja spannend an.
      Zwei Frauen ist mythologisch unseres Wissens nicht so belegt wie drei Frauen, vielleicht auch weil die Drei die magischere Zahl ist. Es gibt allerdings von Diana Beate Hellmann und von Harry Mulisch je einen Roman mit dem Titel “Zwei Frauen” und vier Filme dieses Titels fanden wir auch.
      Ganz liebe Grüße von Merry Old England und danke fürs Kommentieren
      The Fab Four of Cley

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  4. Klausbernd,
    You have a very beautiful family. You must be very proud of the 3 women of household and feel lucky to be so blessed.___ GP Cox
    Dina, Siri & Selma,
    Symbolism I believe is the perfect category for this post and your picture brightens the screen. I hope all 4 of you have a beautiful weekend!___ GP Cox

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    • Dear GP Cox,
      thank you so much for your kind words!
      Indeed I am very much aware how much I am blessed with Dina, Siri and Selma! It’s GREAT!🙂 Having them it’s a big personal gain, but not always easy😉
      I wish you a beautiful weekend as well!
      Warm greetings from the little village next the big sea
      Klausbernd🙂

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  5. Da möcht’ ich mir glatt ein Dirndl zulegen. Leider fehlt die hübsche Tätowierung dazu. Hmm, tja nee … dann doch lieber nicht.😉
    Schöne Aufnahme – ist schon toll hier mit den großformatigen Bildern (Farbduschen bei Dina, quasi – like!)

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    • Liebe Samtmut,
      Tätowierungen kann man sich auch aufmalen lassen und zumindest hier in England gibt es tolle Tätowierungen als Abziehbilder, die für einige Tage erstaunlich echt aussehen. Wir wissen das, da unser geliebter Master im Sommer solche nautischen Tätowierungen benutzt.
      Wir finden die Tätowierung zu dem Dirndl sehr schick! Vielleicht ist die ja auch nur Fake, who knows?
      Danke fürs Kommentieren und mach’s gut
      The Fab Four of Cley

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    • Die Kombi von Dirndl und Tattoo hat mich sofort angesprochen. Zur Zeit probieren meine Tochter und ich Tattoos mit dem Eyeliner aus. Wenn es fertig gemalt ist mit Körperpuder trocknen und mit etwas Haarspray fixieren. Habt ihr das vielleicht auch schon probiert? Macht’s auch gut – Grüszle von Samtmut

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    • Super! Vielen Dank für den Tipp, das kannten wir noch nicht.
      Wie gesagt, hier gibt es klassische Tattoos als relativ teure Abziehbilder, die aber sehr echt aussehen und wenn man nicht ins Salzwasser geht oder in die Sauna bis zu 10 Tage echt aussehen. Und wir kennen es noch mit Henna, diese Henna-Tattoos, die bei uns allerdings leider nur kurzlebig waren.
      Mach’s gut und viel Freude mit euren Tattoo-Experimenten
      The Fab Four of Cley

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    • We think about it. But we have to admit we don’t know why that is until now. First we have to study C.G. Jung’s articles about the quaternity symbolism again.
      There seems to be a tendency that the symbolism of the three is more related to the world of mind and ideas like in Hegel’s dialectic (it always has to do with time) whereas the symbolism of the four is more down to earth, more materialistic. Plato saw four as the number of matter.
      Have a happy weekend
      The Fab Four (!) of Cley

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    • Dear Joan,
      as I wrote to GP Cox above I am very happy and feel blessed to have these three women living with me. And this blog is an expression of our harmonious living together – well, most of the time😉
      Thanks a lot and warm greetings to Ireland
      Klausbernd
      and the rest of the gang🙂🙂🙂

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  6. I suspect that men wrote these views of three women. The Muses and the Fates were three women, weren’t they? Perhaps it was simply that women lived longer than men, and the older generation was more likely to be still living with them. Thus young men often had to contend with three women — sister, mother and grandmother while growing up. Then he had to contend with his wife, his daughter and his mother after he married. Thus the three ways men see women remains fairly constant — the young, dangerously-free one whose behavior has to be watched/controlled (first sister then daughter), the matron (first mother than wife), then the crone ruining his fun (first his grandmother, then his own mother takes that role). Us women, we see ourselves in far more roles than that.🙂

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    • Dear Brenda,
      actually is hard to say who coined archetypes. But I think that an archetype is neither coined by men nor by women, is kind of beyond this. The archetype of three is basically bound to time (past, present, future as in Hegel’s dialectic of thesis, antithesis, sythesis as the acting of the Zeitgeist) and I would agree it is projected on the role of women and always was. It’s obvious that time was always seen as female. To see it under this aspect is a matter of perception but I don’t think that this way of perceiving is gender-related. By the way it doesn’t say that there are not many more female roles, but it says all those roles can be traced back to these three (these three are the atoms of the others or you can say they generate all the others). This archetype is an organisation modell not more or less one can use to understand the multitude of reality better. But it it’s a model not the reality, like map and landscape.
      Thanks a lot and wishing youa great weekend
      Klausbernd and his happy Bookfayries Siri and Selma

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    • Excuse me, but that has nothing to do with archetypes how much power you have in the society. Archetypes are the grammar of perception, a theory and not reality! They are a means to give reality an order and they are an abstract order – structure they are without content. When the content comes in we get an archetypal picture which reflects ideology. It’s a bit like Chomsky’s idea of generative grammar or deSaussure’s langue (and not parole). But for for a female president or CEO you easily find an archetypical picture: The Queen or female ruler, no problem. And it depends on her style she can be seen at next iconigraphic level produced by this archetyp as the fighter (Amazon) or wise ruler and so on.
      I have to admit I don’t really understand your objection. Could you, please, be so kind to explain it again? I am probably a bit blocked understanding your argument.
      Thank you
      Klausbernd

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    • Dear Brenda, dear Klausbernd,

      may it goes like this; In a very wide sense I personally like to think of an archetype as a role model or sort of female heroin. For women in the 21st century, it can be hard to find a strong feminine role model. This is where our chosen female heroine or archetype comes in. Then an archetype can be anyone who has a trait or traits that you admire and would like more of in your life. Soemone from whom you can draw inspiration and strength. What do you think about this definition? Too esoteric?
      Now let me think about my role models … Hmm.. Why don’t I start with Dina?😉
      Wishing you both a wonderful evening from the Bavarian Alps,
      Dina x

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    • Maybe I should explain it in another way:
      “three” in combination with “female” is the archetype we wrote about.
      The three Marys is a mythological structure generated by this basic archetype, but it easily can generate other images. It all goes back to old woman, independant woman and mother. That’s the first level of archetypal pictures generated by three females.

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    • Good morning, dear Brenda,
      don’t worry, we didn’t feel offended.
      Siri made the problems with archetypes quite clear. Actually there are two different meaning of the word archetype:
      1. an archetype is a basic grammatical structure of the language of symbols – that’s the scientific meaning
      2. an archetype is an image we feel that it is quite basic – that’s a kind of undefined use of this notion in everyday conversation. In this use of the word archetype a lot of ideology is involved
      Thank you very much that you objected, we are quite happy about because we had to think about “archetype” again and the problems with using this notion. By the way even C.G. Jung got into a muddle with the definition of archetype, which actually goes back to Plato, as in his early works he uses the first definition and in his later works he rather used the second one.
      Lots of love from sunny Cley
      The Fab Four

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    • Archetypes are a useful place to start a dialogue, I’ve always thought. Have you considered that there is no comparable archetype structure for men? Women are often written into one of the three categories, crone, virgin or mother, as if always defined by age and/or marriage, but men are usually not defined this way. Or have you seen men sorted into archetypes based on their age and/or marriage? I have seen men classed by their occupation, say King, warrior or Scholar, etc. Those are archetypes, but not domestic ones like the ones given women. I also don’t usually see them in threes as women are. Anyway, your post made me think, and I was fascinated by your discussion of the archetypes. Best, Brenda

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    • Dear Brenda,
      not seeing archetypes in a scientific way but just as undefined kind of basic images you find for men son, ruler/fighter, slave, and wise man. In the system of archetypes the three as the basic symbol of time is aligned to women and the number four as the basic symbol of space is aligned to men. But you are right, thinking about basic male images I have much more problems finding them. Emma Jung, who thought a lot about male and female, did choose the easy way out by seeing the basic male images 100% parallel to the female ones (like in Tarot f.e.). A lot of authors followed her since the seventies. I rather see it from a scientific point of view and disagree because from a deeper point of view male is aligned to four and female to three.
      These basic images for men and women are of course highly ideological and reflect the Zeitgeist – and I suppose it all goes back to C.G. Jung rather to Emma Jung who wasn’t a systematic thinker at all and then his ideas were taken over and highly simplified and popularised by the esoteric movement and authors like Zimmer-Bradley. But that’s sheer ideology and has nothing to do with archetypes.

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    • Mists of Avalon was a great book. I think men are not easily classed into threes or fours, and my argument is that women are not either. Imagine if men were classified as boy/playboy, husband/father/nurturer and old man/sorcerer/observer. Those are more equivalent to the roles given women. People don’t dwell on the roles of men in the home, though. I find it interesting.

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    • Oh sorry, I clicked the wrong button and off my text went.
      To cut it short: Using “archetype” in a populistic way I would 100% agree with you, to see “archetype” in a scientific way I would disagree.
      If we look for images to describe male or female roles there are as many the seeker can think of and I have the feeling we should rather avoid to call them archetyes because it’s part of the definition of archetypes that they don’t depend on ideologies.
      Well, your arguments make me think as well and by explaining my standpoint and became aware of it. Thanks a lot.
      All the best
      Klausbernd

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    • Dear Brenda,
      if you use archetype like you do of course you can see the male images as boy/playboy, husband/father, old man. It depends on your cognitive interest which images you use but this has nothing to do with archetypes. If your cognitive interest is home then you choose this level, if it work then you choose that level. It’s all up to you. But your cognitive interest has no relation to the linguistics of the language of symbolism and archetypes. That has to do with your interest which depends on many factors – sociological, psychological, historical …
      By the way the most powerful images for men and women are produced by advertisment and media nowadays, but they are not archetypes.
      Now I have to go out with my beloved bookfayries who, by the way, find our discourse very interesting.
      Love
      Klausbernd
      and greetings from the rest of the gang
      Siri’s comment: “Actually like literature, it’s about words rather than semantics”, isn’t it?!

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    • Dear Brenda
      Yes, of course, Merlin, Arthur, Mordred as 3 male images or Merlin, Arthur, Modred, Lancelot as 4.
      We wish you a happy week
      Siri, Selma and Klausbernd
      and love and greetings to your garden-fairies

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    • Dear Brenda and Dina, dear Klausbernd
      Thank you so much! That was really an interesting discussion! I found it great that you went on and stayed with the subject ‘symbolism’. It’s something you hardly ever find on blogs unfortunately. Congratulations, well done and very educational, indeed.
      Have a happy week and thanks again for sharing your knowledge🙂
      Annalena from Stockholm xxx

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    • Great that you like our discussion. I liked it very much as well. On the other hand I was a little hesitant to go on because people don’t really want to know on blogs usually. And special thanks to Brenda, without her perserverance this discussion wouldn’t have taken place. And sorry I very much came to my limits expressing my ideas in English.
      Klausbernd and his clever Bookfayries Siri and Selma (who helped me a lot) wishing you a great week to come

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  7. I always learn so much from your posts. I know little about Musil, and now have another book to add to a very long list! I have seen the Altman film, and although I usually like his work, I struggled with that one. A lovely photo, though I am sad to see such an attractive young woman covering her foot with tattoos. I am not a lover of ‘body art’, (and piercings) I have to confess.
    Love from Beetley, Pete and Ollie. X

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    • Hi, dear Pete,
      well, we think that Robert Musil is quite up to date in the way he describes a classic quite distanced intellectual.
      Unfortunately we haven’t seen the Altman film we have only read about it. Everyone we know who has seen this film had the feeling he/she hasn’t understood it. We were already thinking maybe not understanding is its topic.
      Lots of love from Cley to you and Ollie xxx
      Klausbernd and the happy Bookfayries Siri🙂 and Sema🙂
      Greetings from Dina as well.

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    • Thank you very, very much for your good wishes!🙂 And we know these good wishes will come true and we love it even if it is not easy at times😉
      We wish you all the best and a happy weekend. May you, dear Sue, and your partner have a great time as well – even in far future when you are sitting in a nursing home😉
      Lots of love
      The Fab Four of Cley

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  8. Gorgeous photos of wonderful ladies in a breathtaking scenery. You can invite me any time.🙂

    “What are young women made of ?
    Sugar and spice
    and all things nice,
    And such are young women made of.”
    (Robert Southey)

    Have a great weekend, all four of you
    John

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    • GREAT! dear John🙂
      This is Bavaria in the high Alps, Königssee (king’s lake near Berchdesgaden)
      Thanks for that poem, well, well the Romatics …
      We wish you a great weekend as well
      The Fab Four of Cley

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    • Guten Abend, liebe Ruth,
      schön wieder von dir zu lesen🙂
      Und fein, dass dir unser Dreimädelblog gefällt.
      Auch dir ein feines Wochenende
      Kram
      The Fab Four of Cley

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  9. na ja, entfährt es mir ziemlich bald, ob ich mich geehrt fühle als Frau, nur weil ich begehrt werde? Ich meine klar, ist das eine Ehre, aber darauf reduziert zu werden, nein, das geht ja nun mal gar nicht! Ich habe mich schon immer sehr geehrt gefühlt, wenn ich (speziell in Männerrunden) einfach nur als Mensch angesehen wurde, die auch etwas zu sagen hat und selbst denken kann😉

    das Bild ist klasse, ich sehe es mit einem ironischen Unterton-

    herzliche Grüsse, heute besonders an die drei Frauen Dina, Selma und Siri und Masterchen sende ich einen Schmunzler
    Ulli

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    • Genau, liebe Ulli,
      das Bild soll auch ironisch sein, wie auch die angewiesenen Posen verdeutlichen. Es ist diese Zwiespältigkeit, die für uns dieses Potrait interessant macht. Und großes Lob an die Models, die das prima herübergebracht haben.
      Danke, dass du das hier expressis verbis klar machst!
      Mein Mutter beklagte sich übrigens oft, nicht als sexuelles Wesen von Männern wahrgenommen werden oder dass Männer weibliche Sexualität meiden würden. Well, andere Generation und ein klassisches ruling class girl …
      Mach’s gut und feines Wochenende
      The Fab Four of Cley

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  10. Wonderful photographs, from a purely aesthetic point of view, groups of threes are always so much more pleasing.. Certainly works in these photographs! Best wishes for a great weekend, Klausbernd, Siri, Selma and of course Dina!🙂 x

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    • Liebe Susanne,
      ich finde auch, dass die Tätowierung perfekt zum Outfit passt. Ein schönes Muster, das auch hätte ihre Schürze zieren können. Das Warum und Ziel einer Tätowierung, naja, es ist die Einzigartigkeit, indem man sich zum Kunstwerk stilisiert. Ursprünglich brachten Cooks Seemänner die Tätowierungen nach Europa. Sie hatten sexuelle Gründe, sie sollten begehrenswert machen, wie der Biologe Banks, der Cooks Reise bezahlte, in seinem Tagebuch beschrieb. Und ich muss zugeben, dass ich auch Tätowierungen reizvoll im Sinne von erotisierend finde, naja, allerdings nur in Maßen. Bei zu viel tätowierter Haut kippt es. Aber ich glaube viele Tätowierte – und hier an der Küste in England ist fast jeder tätowiert, bes. die Frauen – betonen in der Massengesellschaft damit ihre Einzigartigkeit. Ich bin nicht tätowiert, aber schummele oft, indem ich mich mit hervorragend echt aussehenden Abziehbildern “tätowiere”, klassische nautische Tattoos. So “tätowiert” fühle ich mich anders, ich habe das Gefühl, dass mir die richtige Tätowierung Stärke verleiht.
      Liebe Grüße und schönes Wochenende
      Klausbernd

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    • Lieber Klausbernd,
      ich bin auch nicht tätowiert. Ich mag es nicht, dass Tatoos sich mit dem Alter verändern – nicht nur durch das Ausbluten der Farbe sondern auch durch das Altern der Haut. Die Farbe ist für die Haut fast schädlicher als Zigaretten rauchen. Es ist teilweise Autolack, was dir in den Studios unter die Haut geschossen wird. Ein gut gemachtes Tatoo finde ich nichtsdestotrotz erotisch. Da geht es mir wie dir, es sollten nicht so viele, schlecht komponierte Tatoos sein.
      Ich finde es auch wichtig, den Körper fit zu halten. Ich mag ästethische Körper, was ganz sicher mit der Kunst zu tun hat. Ich male auch gerne korpulente Körper. Es kommt immer auf die Sinnlichkeit an, die die Personen ausstrahlen.
      Wir sind gerade wieder aus Portugal zurück und ich schwelge gerade in den Fotos, die wir gemacht haben. Ich wünsche euch allen vieren einen schönen Sonntag Nachmittag, lg Susanne

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    • Liebe Susanne,
      kennst du von John Irving “Until I find you”? In diesem lesenswerten Roman geht es ausführlich wie kenntnisreich um Tätowierungen.
      In den Spitzenstudios für Tattoos werden nur biologische Farben benutzt, und es wird dir in einer Computersimulation gezeigt, wie das Tattoo auf deiner Haut in zehn, zwanzig etc. Jahren aussieht. Aber das kostet ein Vermögen – kleine Tattoos fangen mit € 6000 an. Du siehst, ich war sehr inteessiert.
      Das mit den schlechten Farben hat mich ja schockiert, ich wusste es gar nicht.
      Feines wieder Einleben in Berlin.
      Hab’s schön.
      Liebe Grüße
      Klausbernd und seine geliebten Buchfeen Siri und Selma

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    • Lieber Klausbernd,
      ja, ich kenne das Buch und habe es sehr gerne gelesen. Ich bin ja ein Irving Fan und habe gerade “In einer Person”, seinen neusten Roman, zuende gelesen.
      Gut zu wissen, dass es biologische Tattoo Studios gibt. Ich wusste das nicht. Ich habe das mit der schlechten Farbe erst kurz hintereinander gehört. Mein Sohn studiert Jura und wurde in der Vorlesung mit einem entsprechenden Fall konfrontiert und im Fernsehen (ZFD) lief eine Aufklärungssendung zu Tattoos.
      Die Veränderungen der Tattoos kann ich in meinem Freundeskreis gut verfolgen: ich bin eine der wenigen, die sich ende der 80ziger nicht tätowieren ließ. Besonders Türkisblau verliert an Brillianz und die Linien bluten stark aus. Kein Wunder, die Haut stuft die Farbe als Fremdkörper ein und transportiert sie ab.
      Das Einleben ist besonders bei dem schlechten Berliner Wetter schwer, ich vermisse das Meeresrauschen und die Ruhe der portugiesischen Küste im Alentejo.
      Liebe Grüße von Susanne

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    • Liebe Susanne,
      ich bin ja an Tattoos interessiert und habe Siri & Selma gebeten, da doch etwas mehr zu recherchieren. Entgegen geläufiger Ansichten, fanden sie heraus, ging es meist nicht um Schönheit bei Tätowierungen, sondern um einen Wandel. Tätowierungen waren ursprünglich wichtiger Bestandteil einer Initiation, wobei angenommen wird, dass dies zuerst etwa 2000 vor unserer Zeitrechnung in Ägypten praktiziert wurde. Man opferte seine Haut zur Wandlung und war bereit, Schmerzen dafür zu ertragen. Damit zeigte man, dass sein Geist das Körperliche beherrscht und darum ging’s wohl bei diesen Initiationen. Auf diese Sicht der Tätowierung rekurriert übrigens auch Dan Brown in seinem Freimaurer-Roman “The Lost Symbol” (den wir etwas platt und stilistisch haarsträubend simpel finden). Also meine Abziehbild-Pseudo-Tattoos haben eigentlich gar nichts mehr mit “the real thing” zu tun. Eigentlich schade – no pain, no sacrifice, no initiation, just fun. Wie narzisstisch!
      Die Tätowierungen wurden von Cooks Matrosen nach Europa gebracht und der Biologe Banks beschrieb deren Rolle bei den Südsee-Insulanern. Die Frau dort schliefen nach einiger Zeit nur noch mit Matrosen, die sich hatten tätowieren lassen. Man kann das so sehen, dass sie vom Mann verlangte, das er zeigte, dass er seinen Körper beherrschen kann. Joseph Banks, der später einer der führenden englischen Wissenschaftler wurde, war übrigens ein fescher Mann, dem das freie Sexualleben der Südsee so zusagte, dass er es in seinen später veröffentlichten Tagebüchern derart darstellte, dass es das Sexualverhalten der Engländer änderte. Er kann als Vater der europäischen Mode des Tätowierens berachtet werden, wenn allerdings auch schon im Cybele-Kult im alten Rom Tattoos üblich waren.
      Beantwortet das deine Frage?
      Ganz liebe Grüße aus dem heute regnerischen Cley
      Klausbernd und seine liebklugen Buchfeen Siri und Selma

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    • Lieber Klausbernd,
      danke für deine ausführlichen Recherchen. Es ist auch ein interessantes Thema. Den Roman von Dan Brown habe ich nicht gelesen. Ich höre jedoch gerade ein nicht viel weniger trivialen Krimi von Jeffery Deaver zu einem Tattoo – Killer. Der im Buch befragte Experte stellt die These auf, dass Piercing und das Einritzen der Haut zu Mustern (die Narben ergeben dann das “Tattoo”) oder das einoperieren von Metallbuchstaben unter der Haut die Bedeutung des tätowierens ablösen. Das passt gut zu deinen Ausführungen. Ein Tattoo ist heute “Mainstream” geworden.
      Liebe Grüße sendet dir aus dem trüben Berlin (seufz) Susanne

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    • Wenn ich einen Schnupfen habe, male ich mir etwas Schönes auf die Haut zur Heilung..keine Bildchen, deren Symbolik ich nicht kenne.
      Im Odenwald stehen auch mal Pferde mit bunten Zeichen auf der Weide, sie sind dort zur Erholung, scheinbar probiert da jemand etwas aus…..
      Im Unterschied zur Kriegsbemalung….
      Selbstverletzende Initiationsriten finde ich auch komisch, Selbstverstümmelung, Narben, Piercing, Ohrlöcher, Halsverlängerungen….
      Kenne nur Leute, die sich damit hervorheben wollen, weil es “In” ist oder Borderliner, die sich ritzen.
      Was an dieser Form der Schmerzen toll sein soll, kann ich zum Glück nicht nach empfinden.
      Es wird schon genug Blut vergossen.
      Am meisten hält mich von Tatoos ab, dass man sie nicht mehr weg bekommt. Könnte sein, es gefällt mir nicht mehr und dann?!
      Zur Abhärtung nehme ich den Alltag.
      Liebe Grüße von Pia

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    • Naja, liebe Pia,
      glücklicherweise ist da ja jeder anders. Übrigens an den meisten Stellen soll das normale Tätowieren keineswegs schmerzhaft sein. So wie heute tätowiert wird, hat das wenig mit Schmerzen zu tun. Naja und Piercing, ich habe auch ein Ohrloch wie es sich für einen Nautiker gehört😉 Das hat ja auch wie Tätowierung eine lange Tradition.
      Ich finde es erstaunlich, dass es in Bezug auf Tattoos und Piercings nur Leute gibt, die voll dafür oder voll dagegen sind. Interessant, ich fand bislang keine oder keinen, der Tattoos oder Piercings gegenüber eine neutrale Haltung zeigt.
      Liebe Grüße aus dem sonnigen Cley
      Klausbernd🙂
      Übrigens Buchfeen sind, freilich ganz versteckt, tätowiert und stolz darauf🙂🙂

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    • Ich denke, jeder soll mit seinem Körper so verfahren, wie es ihm beliebt. Auch wenn ich Tattoos spannend und schön finde, muss ich selber keine besitzen. Ist das neutral? Oder zweispältig? Wenn es nicht so schädlich wäre (oder ich viel Geld hätte für ein Biotattoo) würde ich mir in den Nacken eine kleine rote Blume stechen lassen. Natürlich würde ich die Vorlage selber zeichnen. Das Tattoo würde nur sichtbar werden, wenn mein Haar hochgesteckt ist oder zur Seite genommen wird. Wenn ich meine Haare verlieren sollte, dann würde ich mir auf meinem Kopf ein florales Tattoo stechen lassen und ohne Perücke laufen.

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    • Ja, liebe Susanne, ich gebe dir recht, Tattoos sind mainstream geworden. Hier in meiner Umgebung ist man einfach tätowiert, da wird auch gar kein Aufhebens drum gemacht. So war’s auf den Inseln der Südsee auch, man war einfach tätowiert, wie man sich hier als Frau schminkt.
      Die drastischeren Formen wie Branding, Einoperieren von Gegenständen unter der Haut, das gehört wohl teilweise mehr in die SM-Szene, die heutzutage auf dem Kontinent auch zunehmend beliebter wird. Hier in England spielte sie seit je eine große Rolle.
      Mach’s mal gut
      Liebe Grüße aus dem sonnigen Cley
      Klausbernd

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    • Das kann ich dir gar nicht sagen, Klausbernd, ich kenne mich in der SM-Szene nicht aus. Jedoch sieht man in Berlin alles, wenn man sich nur lange genug in ein Kaffee in Mitte setzt und die Menschen beobachtet. Ich bin erstaunt, was besonders junge Menschen mit ihrem Körper veranstalten. Sind wir so regellos geworden, dass es dieses braucht, um Grenzen zu überschreiten? Ich weiss es nicht….. lg Susanne

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    • Ja, liebe Susanne, ich sehe das hier auch, dass Tattoos mit der Zeit verschwinden, wenn sie nicht nachgestochen werden. Es können heute sogar Tattoos gestochen werden, die sich geplant nach 2 bis 3 Jahren abbauen. Wie bei allem ist es auch bei Tattoos eine Frage, wieviel man auszugeben bereit ist, wie “gesund”, haltbar und natürlich wie schön es ist.
      Liebe Grüße an die Untätowierte😉
      vom Untätowierten

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    • Liebe Pia,
      mir fällt gerade ein, vielleicht ist gerade dies das Reizvolle, dass man sich in einer Gesellschaft, die Schwierigkeiten mit längerfristigen Festlegungen hat, sich mit einem Tattoo für immer (was nicht so ganz stimmt) festlegt. Das ist ja geradezu revolutionär, isn’t it!
      Das ist übrigens auch mein Grund, warum ich kein Tattoo habe, man entscheidet sich für zu lange Zeit, wenn man nicht ein nach 2 bis 3 Jahren sich selbst abbauendes Tattoo wählt.
      Liebe Grüße
      bis dann
      Klausbernd🙂
      Aber wie gesagt, Sirilein und Selmachen sind stolze Trägerinnen von geheimen Tattoos.

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    • So, gerade als ich das Laptop zuklappe, ruft der Bruder Oli an. Er hat heute ein paar Lebenswellen-Pflaster zur Probe bekommen in seinem Fitness Studio, ob mich das interessieren würde….
      Also, wenn das funktioniert!
      Es gibt sogar auch eines zur Verbesserung des Schlafes!
      Heute brauche ich das aber nicht, Gute Nacht Ihr Lieben!

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  11. I am sitting in a coffee shop and reading this post to my friends around the table. Oh, how I enjoy your posts! Everyone sends that greetings and thanks. I have often wonderful about the number 3 (although I have always liked “5”) because I sign off with three emotocons, three words, three exclamation marks. Interesting….Now you have given me another research project to look into. Hugs and lots of love!!! (Lots of love = 3)

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    • Good afternoon, dear Rebecca Clanmother,
      basic for the symbolism of the number three is its connection with time. Our Master told us: “three is time, four is space.” In Hegel’s philosophy, which is based on ideas about history, we have the three folded dialectic: thesis, antithesis, synthesis, the law the Zeitgeist is following.
      But the spiritual world likes trinities as well. This started with the Celtic as well as with Egyptian traditions and was inherited by Christians, who are obcessed with their holy trinity. But you find it in magic traditions as well, the three knocks on the door and three times casting a spell f.e. And last not least three is connected with women as virgin, mother, wiese woman which goes back to the phases of the moon. And therefore three symbolises rhythm too.
      Anyway three is special as the sum of the two numbers before 1+2=3 and it is a prime number.
      Well, dear Rebecca, you will be astonished how much is to say about the symbolism of the number three. Good luck with your researches🙂 Will you tell us yor finds?
      Lots of love to the other side of the globe to our dear friend in Vancouver
      The Fab Four of Cley

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    • Thank you so much for your comments that shed so much light on the subject of symbolism. I appreciate your willingness to share your knowledge and wisdom. I am indeed fortunate to know the Fab Four of Cley. By the way, heading over your way next year…. Hugs to all!

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    • Good morning, dear Rebecca,
      when you are in Merry Old England, please, come around for a tea and more. We and our beloved Bookfaries would love meeting you!🙂
      Sorry, but we are in a hurry.
      Lots of love from sunny Cley to our Canadian friend
      The Fabs

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  12. In our house, we are always thinking in terms of three. I think Klausbernd did not want the post published because of the outstanding beauty surrounding him. Or it could be simply that saying the Fab Three + One of Clay is a bit clumsy

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    • Na, das ist ja prima, dass dir unsere Post gefallen hat🙂
      Wir hatten einen rundum gemütlichen Abend, danke, und wünschen dir ein tolles Wochenende
      The Fab Four of Cley

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  13. I love the picture and I love the glimpse of tattoo on her foot. It makes me wonder about the others and what secrets might be hidden under these costumes. You can be an archetype but also an individual!

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    • Dear Rosanna,
      yes, it made me wonder as well. But secrets must stay secret to produce an erotic tension we suppose.
      We don’t see an opposition beetween archetype and individual neither – it’s only two different perspectives on the same object.
      Cheers and happy weekend
      The Fab Four of Cley

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  14. Ihr herzallerliebsten Buchfeen! Dass ihr bezaubernd seid, wusste ich schon lange, aber dass ihr auch die Fähigkeit habt, euer Masterchen um den Finger zu wickeln, ist prima! Denn wie sonst wären wir an diesen feinen Artikel gekommen? Dank an Euch drei Frauen also, dank aber auch an den Master-Mann, der ihnen nachgegeben hat.
    Ich werde mich mal um den Film von R. Altmann bemühen, den ich unbedingt angucken möchte, aber vorher lese ich mit Genuss auf Eurem blog. Heute habe ich endlich ausgiebig Zeit dazu und freue mich schon eine ganze Weile darauf!
    Herzliche Grüße aus dem herbstsonnigen Thüringen von mir an Euch alle!
    Eva

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    • Vielen herzlichen Dank, liebe Eva,
      euer thüringisches Sonnenherbstwetter ist auch bei uns angekommen. Richtig schön. Hier sagt man, dass wir einen Indian Summer bekommen werden🙂
      A propos Altman-Film: Wir sind uns nie klar darüber, wie wir ein Kunstwerk einschätzen sollen, das wir nicht verstehen. Etwas nicht direkt zu verstehen, ist ja oft gut, denn dann beschäftigt man sich damit; was man versteht, legt man häufig gleich ad acta. Aber auf der anderen Seite ist Unverständlichkeit nicht gerade ein Gütemerkmal. Das sind so Idee, über die wir hier sprachen, nachdem wir gestern Altmans Drei-Frauen-Film sahen.
      Da sind wir richtig froh, dass dir unser Blog so gut gefällt. Wir geben uns auch jedes Mal richtig Mühe, aber nur so macht es Spaß.
      Ganz liebe Grüße und feinsten Feenhauch nach Thüringen
      von
      The Fab Four of Cley

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  15. Auf Wihnachten habe ich einen wunderschönen Kallender bekommen, in welchem es nur um aussergewöhnliche Frauen geht, sozusagen um Archetypen! Im September geht es um Artemisia Gentileschi (1593-1563) der ersten professionellen Malerin, die in der Kunstgeschichte Erwähnung findet und ich lese folgendes Zitat: “Ich werde zeigen, was eine Frau kann. Sie werden den Mut Cäsars in der Seele einer Frau finden.”
    Diesen Winter werden in unserem Film Club Altmann Arbeiten gezeigt und ich hoffe, dass wir auch “Drei Frauen” zu sehen bekommen. “A Man Without Qualities” kenne ich nicht, nur “A Man Without A Woman”. Es war mir wieder ein Vergnügen diesen Bericht zu lesen und ich bedanke mich.:) L.G. Martina

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    • Guten Tag, liebe Martina,
      na, da sind wir aber gespannt, ob du uns Erhellendes im Winter zu Altmans “3 Frauen” berichten kannst.
      Vor einigen Wochen lasen wir in “1001 Bilder, die man gesehen haben muss, bevor man stirbt” von Artemisia Gentileschi, die wir vorher auch nicht kannten. Geschichte und auch die Kunstgeschichte ist eben bis vor kurzem nur von Männern geschrieben worden.
      Aus dem sonnig warmen Cley ganz liebe Grüße ins Tessin
      The Fab Four of Cley
      die dir ein wunderbares Wochenende wünschen

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    • Lieber Klausbernd und Team,
      Artemisia Gentileschis’ berühmtestes Bild soll “Judith enthauptete Holifernes” sein, das sie mit ungewöhnlicher Brutalität darstellte. Sie liebte anscheinend das Motiv der Rächerinnen, da sie selbst auch Vergewaltigungsopfer war, was ihr ganz Leben belastete.
      Ganz liebe Grüsse an die Fab Four.:)

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    • Thank you, dear Leya,
      what should I say to your comment – well, women see their surroundings from another perspective as we men use to do. I have to admit it has usually been a good choice to follow Dina’s or our Bookfayries advise.
      I wish you a great weekend too – it’s warm and sunny here🙂
      Klausbernd
      and warm greetings from Dina and Siri & Selma too

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    • Hei dear Ann Christine, I’m glad you enjoyed Riga! I’ve never been there before, but I’d like to see the city with so many cultural roots and the finest and the largest collection of art nouveau buildings in the whole world. How long did you stay? I suppose Riga is bit like Dublin, as long as you are situated in the middle of the city you reach most of the scenic places just by strolling along? Funny, only yesterday I read about Richard Wagner when he was a resident of Riga. Looking forward to reading about your stay there.🙂
      Best regards,
      Dina, Klausbernd, Siri & Selma

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    • We only had three days, really, or three and a half – but enjoyed it very much. A city with many contrasts and many possibilities, good food and walking distance – just like you say. I’m taking care of the photos right now. Let’s see when I’m ready for a post! I think you would very much appreciate a stay there.

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    • Thank you – so we had some great days there – but there is more to do. I believe you would have appreciated it very much. History, architecture, people, food…a variety of things good.

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  16. questi costumi e queste giovani donne sono veramente incantevoli.Anche in Italia, specialmente nelle valli montane si conservano queste tradizioni e i costumi regionali vengono indossati con orgoglio, sono un grande omaggio alla vita e al tempo passato.Complimenti per la splendida foto

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  17. What a beautiful and thought provoking post, my lovely friends. These three women look great, the photo makes a deep impact on me.
    I enjoyed not only reading the post , but also the comments and the sophisticated answers. The female and the male perpective in writing is most interesting. Until now, I found it interesting to think of Siri & Selma as not entirely female Bookfayries as their writing sometimes reflects also how the male views the world. That’s waht makes you so special, I suppose.
    Have a great Sunday, you FF!
    Almost drowning in Norway at the moment,
    KLEM, Hjerter

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    • Dear Hjerter
      well, Siri and Selma are on hand female but at the other they are fairies and fairies are kind of beings who are not clear male or female. But on the other hand no human being is 100% male or female. We are all mixtures. And quite some psychologists think as better male and female is balanced in a person as happier she or he is. For fairies like Bookfayries it’s natral that male and female is ballanced.
      Furthermore our beloved Bookfayries are adult and children at time as well. It’s the nature of those Bookfayries being beings in-between.
      Lots of love to dear Norwegian friend xxx We will send you some sunshine🙂
      The Fab Four of Cley

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    • What a lovely answer, Klausbernd. You are indeed blessed with your girls. Visiting your blog is like entering a fairytale of well balanced wisdom.
      Have a great new week!
      Klem, Hjerter

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  18. What a really wonderful post, inspiring, thoughtful and lovely to see you all except for the missing Klausbernd. Only joking!, as I know this about you and who you are. I would say you are fabulous and enjoy being you, as we all love you. Best wishes to you Dina.

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    • Thank you very, very much🙂
      Isn’t it interesting how this picture provoces reflections about the language of symbolism and of the relation of male and female. We love it!
      All the best to you
      The Fab Four

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  19. Wenn ich jogge, zähe ich auf 3, Betonung immer auf der 3, das wirkt ausgleichend auf beide Körperhälften, also nicht 1-2-3-4 wie beim Marschieren.
    Was auch schön ist: Walzer, 1-2-3 mal links herum , mal rechst herum, harmonisierend…..
    Dann ist allerdings irgendwann alles schwindelig, kann man abheben oder man muss sich wieder hinsetzen und erden, damit das Karussell sich nicht mehr dreht.
    Interessant finde ich auch die Bücher zur “Materiatsforschung”.
    Betreibe ich auch täglich. Wenn Töchter etwas anderes wollen als ihre Mütter……
    Etwas merkwürdig finde ich es schon an katholischen Pilgerfahrten teilzunehmen für Frauen, aber man muss doch nicht gleich zur Hexe werden, oder?
    Gestern habe ich meinen ersten selbst gemachten 9-Kräuter-Schnaps gekostet, er ist doch sehr bitter, das Rezept werde ich noch verfeinern müssen.
    Allerdings ist er ja für therapeutische Zwecke. Medizin ist wohl bitter
    With a spoon full of sugar…….
    Es gibt auch noch Girsch-Honig und ein wirklich unglaublich tolles Ringelblumenöl, kleine Versuche der Heilung……
    Alles Liebe von Pia
    cats and dogs-raining, mein English Lehrer meinte einmal das wäre als idiom abgelöst, was ist da los?!
    Wenn nicht mal Buchfeen hinbekommen in ihren Kräften balanciert zu sein, können wir einpacken, Ente Geländer…
    Noch ein Ohrwurm: Kiss ” I was made for loving you, Baby….”

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    • Liebe Pia,
      also hier in Norfolk ist es absolut üblich zu sagen “it’s raining cats and dogs”, das ist keineswegs old fashioned.
      Da 3 eine Zahl der Zeit ist, hängt sie auch mit Rhythmus zusammen. Daher kannst auf drei gut joggen.
      Naja, sagt man nicht in masochistischer Ausrichtung, nur die bittere Medizin heilt?
      Liebe Grüße aus dem sonnig warmen Cley
      The Fab Four

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  20. ABOUT THE NUMBER 3 IN LITERATURE
    We just had a little stroll in the sunshine and by accident we ended up at a little bookfair on the village green in a neighbouring village. There we found an old scholarly book by A. Tanner “Adultery in the Novel” (1979). Siri and Selma immediately became aware that there is nearly always 3 people involved. It’s either two women and one men or two men and one woman like in “Lady Chatterley’s Lover” and “Madame Bovary” f.e. In literature three people mostly are of both sexes and it is about adultery, whereas in mythology three is mostly connected with the same sex – mostly female as female is connected with time via the phases of the moon. This difference between literature and mythology is quite unusual because usually literature copies mythological structures. But of course (not only) modern literature is about passion and passion usually needs both sexes.
    That was just an idea when browsing Tanner’s book.
    Enjoy the Sunday
    The happy three of Cley – Klausbernd, Siri & Selma

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  21. So viele Kommentare, so viel Arbeit – da traut man sich kaum, noch mehr Arbeit zu machen: Goethe hat sich mindestens einmal von einer Frau führen(verführen sowieso) lassen, nämlich von Christiane Vulpius schnurstracks aus der Weimarer Gesellschaft, wegen ihr musste er ja z.B. umziehen — und 18 Jahre nach dem Beginn der Beziehung hat er sich dann trauen lassen … so weit Martin

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    • Guten Morgen, lieber Martin,
      habe Dank für deinen Kommentar. Wir lieben den Austausch und das ist ein Grund, warum wir bloggen; naja und Zeit haben wir auch genug.
      Tja, hmmmm, bei Verführungen ist doch immer die Frage, wer wen verführt. Und dass Goethe sein “Betthäschen” nach 18 Jahren heiratete, vielleicht eine Frage des Alters😉
      Dann mach’s ‘mal gut.
      Grüße an dich und Roswitha
      Klausbernd und seine fröhlichen Buchfeen Siri und Selma

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  22. Excellent post! Outstanding image of the three beautiful women. The sight of the three women pulls a string with many of the readers according to the engaged commentaries.
    When I write, I find the use of archetypical characters and situations helpful to give give my literary work a universal acceptance. I assume the readers identify the characters and situations in their social and cultural context. By using common archetypes like the Hero, Mother, Mentor, Villain etc., I attempt to impart realism to my works, as the situations and characters are drawn from the experiences of the world. I suppose it works for the photographer as well.
    Great reading!
    Steven

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    • Dear Steven,
      I did construct the characters of my novels following certain basic images which can be traced back to mythology. As recommended in most schools for creative writing I follow Joseph Campbell “The Hero with a Thousand Faces” and “The Soul of Screen-Writing” by Keith Cunningham. The latter goes very much into detail and is the Bible of screen writers in Hollywood. But I suppose it is interesting for novelists as well. It’s basically about the structure of mythological heroes and their conflicts and how we can use them today.
      A successful photographer like Dina works with those insights as well. I don’t know if I am right but I think the more basic an image is the more powerful it is. I just saw “Honeymoon Nude” by John Currin in the Tate Collection which casts a spell because it’s so Venusian. And Dina’s picture of the three women does the same because like any powerful picture it’s clear and has a secret as well, it’s near to a mythological sheme. Here writers, photographers, and painters meet.
      Thanks for commenting and have a happy week
      Klausbernd🙂
      and greetings form the rest of the gang too

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    • I’m glad you mentioned Campbell’s “The Hero with a Thousand Faces”, Klausbernd. Actually we studied the Myth Cycle at Uni and I was interested enough to come back to this book years later and read the whole thing. It is well worth a read – an endlessly fascinating book by a fascinating man. The idea is that there is basically only one story, the grand story of our lives, the monomyth. This story is told in millions of different ways, but ultimately every story ever told is either just a retelling of this grand story, or it is a re-telling of certain aspects of this more complete story.The Myth Cycle is a fascinating idea, fascinating in the real sense that in fixates the mind once you begin contemplating it, and it is something I’m very glad I’ve heard about. But would I use it to structure every story I ever write? Well, no. Is it the touchstone I return to when appraising a work of fiction? Again, no. Like feminist criticism, Marxist criticism, Freudian criticism, Structuralist criticism, deconstructionalist criticism – this particular variety of Jungian criticism is good to know about, but any schema that seeks to encompass the whole of literature is only ever going to end up being a girdle. After a short while the constraints and pinching imposed on literature by the theory are sure to become too much to suffer and the restrictive garment needs to be taken off, if not cast aside. We may not be nearly as pretty or shapely with these garments off, but at least we can breath. Ideas in the cycle like ‘the rejection of the call’ come into my mind constantly while reading or watching films – the rejection of the call to adventure is a cliché in so many texts – as it is in life. And that is the point, Campbell doesn’t see his ideas as being about interpreting literature, but that the interpreting of literature is a way to come to an understanding of our own lives – and that is something I wholeheartedly agree with. So, rather than take this work as the last word on the structure of stories and the monomyth and the possibilities of self-transcendence, this is a book that is better read as an introduction to thinking about literature as a way of coming to understand our own lives.
      And what better task is there? And what surer guide than literature?
      Steven

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    • Good morning, dear Steven,
      thank you very, very much to explain and critisize Campbell’s basic idea. Do you know Campbell’s last interview by Bill Moyers (actually 260p. in the German ed.) edited under the title “The Power of Myth”? It’s an excellent summary of Campbell’s ideas – and more than that.
      Well, it’s a question if this structure of the path of a hero is a restriction or if it is a basic structure of every fiction. For C.G. Jung it was basic because in the end it was produced by our brain structure which determines our way of perceiving. Keith Cunningham, the leading Hollywood coach for screenwriters, thinks that every story that works as literature or film can be traced back to these steps of the path of the hero. Well, I suppose if you abstract it quite a bit you can project it on any possible plot. If you look at the details this theory is partly coined by the zeitgeist – but as a general abstract theory it seems to work in explaining how myths, literature, and the arts in general are structured.
      Of course, if I write fiction I don’t do it with this structure in my mind. I just write following my intuitions, but afterwards I look how Campbells ideas fit and I change where I have the feeling my plot doesn’t work. To start with Campbells ideas would produce a boring text which shows that it’s constructued, but to correct a text and especially to add some tension and/or speed it works.
      Have a happy weekend
      Klausbernd
      Greetings from his Bookfayries who love Campbell🙂🙂

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  23. They look like two sisters flanking their mother. Three is strength when used in design and structure. This trio’s strength and confidence is both apparent and appealing.

    Life in Scandinavia, in the past, could be tough. The four was probably just three plus a spare.🙂 Thank you Fab Four.

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    • Good morning, dear Thorsaurus,
      we agree in what you write about Scandinavia. Three has to do with time, mind, and spirit whereas four is down to earth, it is connected with matter and space from Plato’s time onwards. And you added an important point to the symbolism of three: it’s strength! – and we would see it as ballace too.
      We wish you a happy week
      The Fab Four of Cley

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  24. First of all, what a lovely photo. I never realized the symbolism of women and threes before now. Interestingly enough, throughout all of my middle and high school years and to this day, i have had two dear friends that are constant. In school we were like the Three Musketeers. Thanks for this wonderful post!

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    • Good afternoon, dear Cheryl,
      great reading from you again. And thanks for mentioning the Three Musketeers, of course! The famous three men, how could we forget them.
      We wish you an easy week
      The Three of Cley
      Klausbernd, Siri & Selma
      greetings from Dina as well🙂

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  25. I am wildly enchanted by all of you ! You are radiant , sublime , alluring and above all poetic bookfayries …. I haven’t seen “3 Woman ” by Robert Altman …. Thank you for the inspiration and your beguiling charm , love and hugs , megxxx

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  26. I knew upon first look of the opening photograph that this was to be an incredible post, and indeed it was…very happy to hear that you outvoted the Master of the Blog and put up this piece and I could not agree more with: “You honour a woman by desire“ – and yes, after reading this I can say you’ve all been honoured. Wishes for a great autumn and continue with the adventures.

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  27. Such a great post! I love the three women symbolism!
    Dina, that photo is so special. It is not only the landscape, the colors and the beautiful costumes. That girl on the right? Barefoot and with the tattoo … where tradition meets modernity! This is such a great shot!

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    • Thanks a lot, dear Francesca,
      It’s amazing how these three women incarnate the archetypal image.
      Actually that’s typical for Bavaria, it’s the place in Germany where tradition and modernity meet. And maybe that’s the secret of the economical success of Bavaria.
      Thanks for commenting.
      Warm greetings to you and your family
      The Fab Four of Cley

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    • THANK YOU, dear Anita!😀
      We’re totally thrilled with the response to our three ladies.
      Sunny greetings to Denmark from
      Dina, Klausbernd, Siri & Selma

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  28. Noch gar niemand hat etwas über den Schatten unten geschrieben, so interessant, erst sah ich die Fotografin mit der Kamera, wenn ich länger hinschaue, läuft ein Video…..
    Interessant ist auch mein Traum: Laufe hektisch durch die Stadt und sage allen jungen Frauen: Ihr müsst singen, los geht zur Gesangsstunde, keine will mich hören…sie finden es nicht wichtig, haben besseres/wichtigeres (Geld verdienen, Schoppen) zu tun….irgendwann sitze ich in einem Brunnen und singe sehr laut einen Kübel mit Wasser an, der Text ist…I´m just a young girl and don´t know how to begin….Refrain: With a touch of a loving heart, you can reach up the stars above….am Ende wieder : I´m just a young girl and don´t know how -to-……begin (was dann wie eine Aufforderung ist)…das Lied hat einen 3er Tag, volles Orchester, viele Geigen, Tonarterhöhung, voll super, leider nur ich kann es zur Zeit hören…..
    Da ist mir Thomas Mann in den Sinn gekommen, inspiriert durch Goethe. Irgendwas mit einem Brunnen.
    Oje, dabei ist dieser Vormittag auch schon wieder verflogen und 7 Stunden Unterricht warten und das Wochenende mit Chi-Gong-Seminar …..
    Die Mutter von Bilge erklärte mir einmal: Wissen sie, wir machen diese Blutopfer-Rituale, damit die Kinder , die dabei sind, Mitgefühl lernen, das Tier wird angestochen und blutet solange bis alles Blut herausgeflossen ist und dabei dann diese leidenden Augen….. die Spendengelder werden dann für Hilfsprojekte in Afrika verwendet. Häääää???!!!
    Singen=Kultiviertes Schreien
    Love from Pia

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    • Guten Morgen (gerade noch), liebe Pia,
      Singen = kultivieres Schreien – das finden wir sehr clever und öffnete uns die Augen.
      Wir drei hier in Cley müssen zugeben, dass auf dem Bild Dinas Schatten zu sehen ist, ist uns gar nicht aufgefallen. Raffiniert gemacht, wie der Schatten als jener der Frauen erscheint.
      Mit diesem Brunnen, da fällt mir sogleich “Am Brunnen vor dem Tore” ein, dieses Gedicht von Wilhelm Müller, das 1823 veröffentlicht und später von Schubert vertont wurde. Im Josephsroman, den wir übrigens das Beste von Thomas Mann finden, kommt der Brunnen der Vergangeheit vor. Irgendwie, kann sich Masterchen dunkel erinnern, hängt das mit Höllenfahrt zusammen, aber richtig genau erinnert er das auch nicht mehr. Wurde nicht Joseph in einen Brunnen geworfen?
      Das junge Mädchen, dass nicht so recht weiß, wie es was anfangen soll, entspricht allerdings nicht diesen gestandenen Frauen auf Dinas Bild, die selbstbewusst erscheinen. Aber vielleicht müssen sie an die Demut erinnert werden, dass es nämlich das liebende Herz ist, das die Welt bewegen kann.
      Wir wünschen dir einen leichten und fröhlichen Unterricht und ein feines Chi-Gong-Seminar – wow, du bist ja stets in Action.
      Alles Liebe
      The Fab Four of Cley
      🙂🙂🙂🙂

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  29. Wonderful entry picture & cool tatoo (the detail which confirms her “identity”:) I wonder ??🙂
    However… there was a comedy-drama coming into my mind while reading the post: Fried Green Tomatoes and the Whistle Stop Cafe. I am sure you know what I am talking about.

    Wish you all a wonderful weekend.
    Cheers.

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    • Great reading from you again🙂
      Yes, we know what you mean, it’s all about strong women and what makes it so interesting is that tradition and emancipation meet in this picture. That’s the kind of tension that makes an image interesting, we suppose.
      Wishing you a GREAT weekend as well
      Love
      The Fab Four of Cley

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  30. First of all I should say this, I enjoyed so much to be in here, in this post. Reading was a great enjoy, and so beautiful words, thoughts, replies, quotes,…etc. And before reading this post, the photograph of tree beautiful women fascinated me. Yes, I can wear their costumes too, but in this photograph the originality, the creativity is shoes off… This was amazing. So artistic, like a fashion photograph. Thank you for these beautiful moments that you shared with us. Love, nia

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  31. Woah! I’m really loving the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that “perfect balance” between user friendliness and appearance. I must say that you’ve done a superb job with this. Also, the blog loads extremely fast for me on Safari. Superb Blog!

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